21. listopadu 2014 v 23:34 | Кристина Ж. |  Knižní recenze
Díl: První
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2013
Počet stran: 328 stran
Žánr: survival, akční
Zajímavé recenze: JuliaR, Rodaw, Sara Whitney

Stále si vlastně nemohu uvědomit, co mě přimělo vypláznout najednou 700,- za celou trilogii. Předtím, než si nějakou knihu koupím, tak si ji muím celou prohlédnout, přečíst si úplně první a náhodnout větu a přivonět si k ní. Potom ji cirka stokrát vytáhnu z regálu a stokrát si to rozmyslím a vrátím ji a takto se rozhoduju nejméně půl hodiny. S Hunger Games to bylo jinak: přišla jsem, viděla jsem, koupila jsem. Četla jsem na tuto trilogii spoustu pozitivních recenzí, ale myslím, že dřív bych se nikdy nenechala nalákat na tak komerční knihu, ale nakonec jsem více než ráda, že se mi podařilo se zbavit předsudků vůči známým a oblíbeným knihám. Hunger Games jsem si zamilovala hned po několika prvních kapitolách. Lépe jsem své peníze investovat nemohla! Dále bych chtěla říct, že prvně jsem chtěla napsat recenze až po tom, co si přečtu celou trilogii, ale rozhodla jsem se psát o každé knížce zvlášť hned po tom co ji dočtu a později srovnat své názory na příběh i postavy. Nadále chci podotknout, že jsem filmy (prozatím) neviděla.

O knize:
Tam, kde bychom dříve hledali Ameriku se dnes nachází distopická říše zvaná Panem. Panem je rozdělený do dvanácti krajů, jimž vládne tvrdou rukou bohaté a svrchované město Kapitol. Podrobení obyvatelé 12 krajů žijí v bídě a chudobě, smrt na vyhladovění je více než běžná. Dříve, když bývalo krajů třináct, se Třináctý kraj pokusil o svržení kapitolské diktatury a byl za to srovnán se zemí. Od té doby Kapitol demonstruje svou moc, aby předešel vzpouře a vybírá daň za neposlušnost Třináctého kraje krutým způsobem. Za trest jsou každoročně z každého kraje v takzvaný Den sklizně vybráni jeden chlapec a jedna dívka ve věku od 12 do 18 let do Hladových her, kde jsou před zraky televizních diváků přinuceni bojovat v aréně na život a na smrti do posledního vítěze.

Při čtení sledujeme příběh šestnáctileté Katniss, kterou v knize poznáváme jako jediného vypravěče příběhu (kniha je tedy celá psaná v ich formě, což je pro mne jednoznačné + ). Katniss pochází z Dvanáctého kraje, jehož obyvatelé se živí převážně těžbou uhlí. Jednou však nešťastnou náhodou dojde k výbuchu v dolech, při němž přijde Katniss o otce. Matka se z toho psychicky zhroutí a tak je Katniss nucena živit svou rodinu sama, a stává se z ní lovec a po letech jako by byl luk přirozenou částí jejího těla. Každým rokem se Katniss modlí, aby nebylo do Hladových her vybráno její jméno. Když je však do arény vylosována Prim Evardeenová, její sestra, hlasí se Katniss dobrovolně na její místo.

Postoje k hlavní hrdince se různí, někomu se zdá nesnesitelná, ale sama za sebe mohu říct, že jsem si ji naprosto zamilovala (už proto, že miluju když je hlavní postava trochu sobecká - je to reálnější). Ačkoliv je poslána na jatka, za celou knihu se od ní nedočkáte žádného fňukání a proto ji obdivuju. Také jsem si ji zamilovala pro její um v lukostřelbě, jelikož mám z nějakého důvodu k těmto vznešeným zbraním neskutečný vztah. Kdybych měla Katniss popsat, použila bych slova jako zvířecí, divoká, výbušná, ohnivá, silná. Čímž se dostávám k nedostatkům, které pro mě některé psáže knihy představovaly. V některých částech jsem měla pocit, že Katniss nemá nejen téměř žádné city, ale dokonce ani obavy, či strach, což samozřejmě nemá být vůbec pravda. Hlavní hrdinka není stroj ani bezcitné zvíře. Ačkoliv je Katniss lovec, v žádném případě není vrah. Tím se dostávám k věci, na které mohla autorka mnohem více zapracovat - tedy detaily. Samozřejmě záleží na preferencích, ale co se knížek týče, jsem nejspíše příliš náročná a postrádala jsem o něco rozsáhlejší charakteristiky postav a popisy samotné arény a dokud nepadla slova jako televize nebo vlak, nebyla jsem si vlastně vůbec jistí, kam si mám příběh na časové ose umístit. Naštěstí, hlavním mechanismem, který dělá knihu natolik poutavou je samotný příběh, který je podle mě tak napínavý a skvěle podaný, že zcela vynahrazuje všechny trhliny a nedostatky, která na knize najdete.

Jestli se mi něco na knize opravdu nelíbilo, byl to Peeta. Peeta je syn pekaře z Dvanáctého kraje a je vylosován do arény spolu s Katniss a můžeme ho důležitostně pokládat za nějakou sekundární postavu. Z počátku se snaží vypadat záhadně a tajemně, potom si začne hrát na ochránce a nakonec skončí jako neskutečný mučedník se zlomeným srdcem. Ačkoliv je jeho role více než kladná, mně byl od samého začátku absolutně odporný a hnusila se mi jakási ta ,,romantická" složka, kterou do příběhu vnesl. Peetův fanclub ať si mě třeba sežere, já od prvnách kapitol čekám, kdy už konečně umře. Takhle nepříjemná mi postava nebyla už hodně dlouho.
Co se dále absolutně minulo s mým vkusem je jakýsi ,,milostný trojúhelník" mezi Katniss, Peetou a chlapcem jménem Hurikán (ten překlad mě vždy rozesměje), se kterým chodíla hlavní hrdinka lovit. Nemůžu si pomoct, ale mně tam ta romantika nesedí. Fuj, pryč s tím.

Hladové hry jsou neskutečně čtivé. Je to taková ta knížka, která vás nepustí. Musím říct, že i když jsem tuhle knížku neměla v ruce, musela jsem na ni pořád myslet. Jaké to je být milován jako televizní hvězda za to že zabíjíte a za to, že jste zabíjeni. Od prvních kapitol jsem si stále říkala, jak někdo mohl vůbec existenci her dopustit, ale někde v polovině knížky jsem se do samotné brutality her naprosto zamilovala a dokázala jsem si i sebe samotnou představit v aréně, ba dokonce i před obrazovkou. Čeho se od knihy jednoznačně dočkáte je epické akce, která šlape jako hodinky a nikde se nezadrhává. Přesto musím podotknout, že je to čtivo spíše pro méně náročné čtenáře. Dalo by se říci, že kniha je strašně rychlá a stručná (což však nemusí být nutně mínus, sejde na vkusu čtenáře). Děj je svižný a plyne a plyne, ale žádných nečekaných zvratů ani kdovíjakých odhalení se nedočkáte. I tak si však dovolím tvrdit, že ve svém žánru je to velice nadprůměrná knížka. S trochou nadšení tuhle knížku zhltnete jako já za jeden víkend!

Hodnocení: 8/10

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.